Sivut

sunnuntai 17. maaliskuuta 2019

Sri Lanka, ensimmäinen kohde... Negombo

Tämä artikkeli on siirretty päivitettynä Kohti avaraa maailmaa -blogiin.

Saavuimme Sri Lankaan 3,5 tunnin aikaerolla Suomeen. Täällä oli siis myöhäinen iltapäivä, kun olimme hädin tuskin nukkuneet yötä. En kuitenkaan muista väsymystä, ainoastaan hämmennystä. Aiemmista matkoistani poiketen nyt yövyttiin ihmisten kotona. Ja ihmisiähän on todellakin joka lähtöön... Vähän jännitti.

Sri Lankaan lentäen saavutaan virallisesti suurimpaan kaupunkiin, Colomboon. Lähin kaupunki on kuitenkin Negombo, johon varasin majoituksen ensimmäisiksi kahdeksi yöksi. Kartalla tämä niemeke, jossa majapaikkamme sijaitsi, näytti erinomaisen hyvältä. Merta molemmin puolin!
Mutta, kuten kävi ilmi, näistä rannoista ei ollut mitään hyötyä.
Sen sijaan Negombon pohjoinen merenranta on varsinainen hotelli/turistiranta.

Me emme siis yöpyneet turistirannalla Negombo Beachissä, vaan etelämpänä rannikolla, missä emme löytäneet mitään uimapaikkaa. Tällaiset asiat ovat varmaan aivan omasta älystä ja aloitteellisuudesta ja varallisuudesta riippuvaisia asioita. Toki olisi päässyt uimaan, jos olisi ottanut asioista selvää.

Kun reissasimme majapaikasta "kylille", ja sieltä takaisin, toimi merkkipaaluna tällainen rukouspaikka.

Negomboa kutsutaan nimellä "Little Rome of Sri Lanka", koska täällä on todella suuri määrä kirkkoja ja jeesus- sekä madonnapatsaat putkahtavat tuon tuostakin näkökenttään. Buddhapatsaita täällä ei liiemmin näkynyt.
Kristinuskon saarelle toivat ensimmäiset sinne saapuneet eurooppalaiset, portugalilaiset, 1500-luvulla. Negomboon jäi katolinen kirkko pysyvästi, vaikka muualla saarella onkin paljon eri uskontoja.

Portugalilaisten jälkeen tulivat hollantilaiset ja englantilaiset. Molemmista näkyy vaikutteita nykyisessä Sri lankassa.

Ainakin Negombossa on hollantilaisen tavan mukaan kanaaleita, jotka vähän yllättivät täällä nähtyinä.

Nukuttuamme yön ja saatuamme ensimmäisen srilankalais-aamiaisen lähdimme lähemmäs keskustaa. Olin edellisen illan matkan varrella nähnyt kivoja juttuja, joihin halusin palata. Otimme siis tuktukin majapaikan läheltä ja pyysimme ajamaan sillalle.

Heti sillalle päästyämme saimme tarjouksen veneajelusta. Tällä kertaa tartuimme syöttiin, koska se vaikutti ihan hyvältä. Ja tässä kohtaa olikin mukava hetki lähteä katsastamaan maata vesiltä.

Oma kamerani niin kutsutusti sanoi irti sopimuksen juuri ennen matkaa. Lomakuvat on siis otettu kirpparilta löytyneellä kameralla, johon ei ole ohjeita enkä ehtinyt tutustua kameran käyttäytymiseen ennen reissua. Jotenkin se tuntui tekevän aivan omiaan välillä, ei ainakaan halunnut tarkentaa yhtään sinne, minne itse halusin! Miltei kaikki kuvat ovat jollain tapaa sumeita, mikä suututtaa äärettömästi.

Minusta on todella rauhoittavaa ajella millä tahansa välineellä mitä tahansa vesiä pitkin.

Poikkesimme mangrovea kasvavalla saarella, jolla eli hyvin matkaaviin tottunut apinalauma. Onhan se kiva saada jotain erilaista syötävää ja juotavaa... Tosin en tiedä, tykkääkö apinoitten suolisto näistä?

Roskaa on joka paikka täysi. Eikä roskiksia missään. Hämmentävää.

Bob Marley on suuri suosikki. Näköjään myös Mr. Bean.

Vuoden 2004 tsumanin jälkiä.

Veneitten kaunis turkoosi sävy ihastuttaa joka kerralla. En ottanut siltikään joka veneestä kuvaa...

Majapaikkamme oli todella vaatimattomalla alueella.
Matkaa keskustasta oli noin 8 km, mikä aiheutti jatkuvaa neuvottelua tuktuk-kuskien kanssa taksasta. Mutta pieniähän nämä summat ovat Suomen mittakaavassa ajateltuna. Tuktuk-kuskeista oli tosi paljon hyötyä koko matkan ajan, ovat välillä oikeita tietotoimistoja.

Toisena iltana menimme turistimestoille, Negombo Beachiin syömään.
Ja olihan siellä hienoa. Vastaan tuli muun muassa aivan käsittämättömän suuri hotellikompleksi, jonka piha oli täynnä nykyaikaisia veistoksia.

Shoppaillakin olisi voinut...

Olin kaivanut jostain netin syövereistä yhden ravintolan nimen, ja sinne löysimmekin sitten, miltei sattumalta, kun ensin olimme hortoilleet sinne tänne.

Oli kyllä aika hieno paikka katsella auringon laskevan samalla kun syö hyvää ruokaa.

Ensimmäinen majapaikka oli ihan jees... Aamiainen hyvä, vaikka täällä syödään miltei pelkkää hiilihydraattia. Kotimaassa niitä välttelen.
Olin ilmoittanut hyvissä ajoin etukäteen monelta tulisimme, ja silti saimme odotella kuistilla että huone saadaan siivottua. Ja ainoat vieraat oltiin, käsityksemme mukaan oli kaksi huonetta vuokrattavana. Isäntä yritti moneen kertaan sanoa, että muistakaa antaa hyvät arvostelut Booking.comiin. Olin sitä kautta varannut majoitukset, mutta jotenkin meni siihen luotto. Tämän vuoksi en arvostellut yhtäkään majapaikkaa sinne.  Ikävää palautetta ei myöskään halua antaa, koska kuitenkin toivoisi, että ihmiset saavat elantonsa tätäkin kautta.